Een nieuwe blik op… Programmeren in het Posthuis Theater!

“Ik word blij van dit werk. Ik zie het echt als een voorrecht om hier te mogen werken. Je bent toch bezig met iets waarvan je denkt dat het zinvol is en hoopt dat het een bijdrage levert aan de levenskwaliteit van mensen,” vertelt Gerrie de Jong vol trots over haar werk in Heerenveen. Sinds 15 jaar werkt ze voor het Posthuis Theater. Hoog tijd dus om haar en haar functie beter te leren kennen.

Gerrie heeft facility management gestudeerd in Groningen. Tijdens haar studie ontdekte ze al dat ze enorm van concerten en festivals hield. Daarnaast bezocht ze graag voorstellingen. Dat was het moment dat ze voor zichzelf besloot: “Ik wil graag in de culturele sector werken.” Alleen facility management was hiervoor niet genoeg, dit gaat namelijk over alles wat georganiseerd moet worden om het primaire proces bij een bedrijf goed te laten verlopen. Heel algemeen, dus leek het Gerrie een goed idee om zichzelf te specialiseren en een post-hbo culturele bedrijfsvoering te volgen. “Deze opleiding was in de theaterschool en als bijbaan werkte ik voor het Uitburo. Daar kreeg ik de kans om veel te bekijken, ik kon elke dag wel naar een andere voorstelling. Dat deed ik natuurlijk niet maar hierdoor heb ik in Amsterdam wel van alles geproefd.”

Combinatie

Als er 15 jaar geleden een vacature vrij komt in Heerenveen voor de parttime functie van medewerker publiciteit solliciteert Gerrie vol enthousiasme. Ze woont dan nog in Amsterdam en haar vriend in Groningen, heerlijk veel reizen dus. Een aantal jaren later krijgt Gerrie de mogelijkheid om haar functie uit te breiden met marketing en boekingsgesprekken. Inmiddels is haar functie officieel Marketing en Programmering en werkt ze 32 uur in de week. “Het is een fijne combinatie, als je inkoopt denk je direct: voor wie is het, kan ik het breder inkaderen? Is er een goede spreiding? Enzovoorts. De twee functies hebben een goede verbinding.”

Het Posthuis heeft op dit moment 8,5 fte verdeeld over meerdere medewerkers. Van directeur tot huismeester en van kaartverkoop tot techniek. Officieel zijn de medewerkers ambtenaren, maar zo voelt het niet voor ze. Ze zijn vooral bezig met gastvrijheid naar iedereen en zien zichzelf als ontmoetingsplaats. Alle medewerkers beseffen goed dat ze moeten doen wat er gebeuren moet, de functies zijn wat dat betreft niet helemaal gekaderd als je een klein team hebt. “Op het moment dat er een magazine gemaakt moet worden dan zetten we allemaal de zeilen bij! We zijn allemaal heel betrokken.”

Programmeren

Er zijn altijd voorstellingen die onverwacht mee- of tegenvallen, vertelt Gerrie. Het is de dynamiek van haar baan. “Wie precies weet wat het publiek wil zien, is binnen! Je kunt er gewoon niet de vinger op leggen. Niemand wist bijvoorbeeld dat ‘Juf Roos’ een ongekend succes ging worden. Zij is een YouTube hit en ik had ingeschat dat er zo’n 400 kaarten verkocht gingen worden. Dat werden er 1100! Het is dus geen wetenschap. Ik vergelijk het graag met aandelen: behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.”

Het beleid van het Posthuis is erop gericht om een zo breed mogelijk programma aan te bieden aan een zo breed mogelijk publiek. Dit betekent dan ook dat niet alles uitverkocht is. Sommige voorstellingen worden geboekt voor echte liefhebbers. Daarnaast willen ze ook graag vlieguren bieden aan jong talent. “Jochem Meijer heeft hier ooit voor 18 mensen gestaan waaronder een recensent die gezegd heeft: ‘Van Jochem Meijer hoor je nooit weer wat!’ Ik ben blij dat we destijds ruimte hebben gegeven aan jong talent. Dat is onze taak: bewust het risico lopen en het experiment aangaan.”

Inhoud

Het lijkt mij heerlijk om al die voorstellingen van te voren te mogen bekijken. Maar zo blijkt het niet te werken, legt Gerrie direct uit. “Het is onmogelijk om alle shows van tevoren zelf te zien, daarvoor heb ik niet genoeg uren in een werkweek. Trouwens, een aantal voorstellingen zijn reprise (afgelopen seizoen gespeeld en worden herhaald), een groot deel zijn try-outs (die moeten nog afgemonteerd worden) en er zijn voorstellingen die zelfs nog geschreven moeten worden op het moment dat ik ze boek. Ik loop namelijk altijd een jaar vooruit met het boeken van voorstellingen. Daartoe organiseren impresariaten avonden met een dwarsdoorsnede van wat ze te bieden hebben. Ik zie daar veel collega’s uit het land en dan krijg je tips en suggesties. Daarnaast zit ik ook in een programmeursoverleg met o.a. MartiniPlaza, Hoorn en Gouda. Inhoudelijk kan ik met deze mensen sparren over lopende zaken.”

Cijfers

Niet alle voorstellingen zijn dus uitverkocht. Maar dat zijn niet de enige cijfers die Gerrie interessant vindt. Alhoewel, sommige dingen zijn lastig om in cijfers uit te drukken, vertelt ze. “We bieden een ontmoetingsplek aan, wij geven amateurs een kans. Een andere spin-off van het geheel is om te kijken naar waar onze bezoekers van tevoren eten, daarna naar een kroeg gaan of hier zelfs overnachten in de gemeente. We zijn trouwens niet alleen een theater, op maandag en dinsdag zit hier een opleiding, we hebben recepties en borrels, vergaderingen en bieden zzp’ers een plek. Het gebouw is echt een plaats waar mensen terecht kunnen met een uiteenlopende vraag!” zegt Gerrie vol trots.

Ik ben ook wel heel erg trots op het brede en gevarieerde aanbod wat wij hebben, het hele spectrum van de podiumkunsten is hier te zien! Dat vind ik heel erg leuk! Het is een intrinsieke motivatie van mij, daar leef ik op.

Tips van Gerrie – voorjaar 2019

Stefano Keizers, kun je kennen van de slimste mens, een jonge cabaretier met zijn debuutprogramma die op de grens van gekte en genialiteit zit. Als je verrast en ontregeld wilt worden? Ga dan naar deze voorstelling! Hij zoekt heerlijk de randjes op.

Alice, Dansgezelschap de Stilte, gebaseerd op Alice in Wonderland. Een prachtige dansvoorstelling voor kinderen vanaf 6 jaar. De Stilte is een dansgezelschap, die de internationale taal van verbeelding spreekt en dans brengt dat je omarmt in liefdevolle voorstellingen vol humor, gekke vondsten, vreemde personages en verwarrende mysteries.

Tekst en foto’s: Janita Baron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *